Selasa, 30 Jun 2015

KEMATIAN SI TAMA, KUCING PENJAGA KERETAPI

Salah seekor kucing yang paling disayangi di Jepun, yang memenangi hati penduduk Jepun dengan bekerja sebagai manager sebuah stesen keretapi, telah mati dan akan dikebumikan dalam satu majlis pada hujung minggu ini.

Tama, seekor kucing yang berusia 16 tahun, telah menarik beribu-ribu pelancong ke stesen keretapi kecil Kishi di Wakayama selepas ia secara rasmi dilantik sebagai manager stesen pada tahun 2007.

Kejayaan dalam menjalankan peranannya menyebabkan ia diberi anugerah daripada gabenor Wilayah Wakayama pada tahun 2008 dan kenaikan pangkat ke Super-manager di Wakayama Electric Railway pada tahun 2013.

Sebelum kewujudan Tama di stesen tersebut, stesen itu hampir bankrap  dan selalu kehilangan pekerja.

Tama, yang kemudiannya diambil bekerja bersama uniform khas dengan cepatnya menarik ramai pengunjung ke stesen keretapi terbabit seterusnya menyelamatkan ekonomi di kawasan tersebut.

Kucing itu diberikan penghargaan kerana meramaikan jumlah pengunjung yang menggunakan Kishigawa Line sebanyak 55,000 orang seterusnya menjana 1.1 billion yen (RM 338 juta) untuk ekonomi tempatan.

Antara yang bersedih dengan pemergian Tama yang mati kerana kegagalan jantung adalah Yoshinobu Nisaka yang berkata "Tama adalah kucing yang sangat popular di sini dan di luar dikenali sebagai bintang pelancongan. Atas berita pemergiannya, saya mahu meluahkan kesedihan dari dalam hati saya".

Syarikat keretapi terbabit bercadang untuk mengadakan pengebumian Tama stesen pada hujung minggu ini. Tempat Tama akan digantikan dengan seekor kucing pelatih, Nitama.

Sumber : di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan komen anda di sini :